Ga naar de hoofdinhoud

Verbeteren van de verkeersleefbaarheid

Van "Herinrichting van de Markt: van ideeën naar ontwerp"

Ga naar het project

  • Terugdringen van gemotoriseerd verkeer
  • Alternatieve circulatie op het plein
  • Oneigenlijk gebruik door wagens vermijden

NOORDZIJDE VAN DE MARKT

De noordzijde van de Markt blijft een belangrijke verkeersas. Er is onvoldoende ruimte om een rijbaan met dubbelrichtingsverkeer te combineren met parkeerplaatsen ter hoogte van de handelaars én gescheiden fietspaden.

Er wordt daarom gekozen voor fietssuggestiestroken, gekoppeld aan de mogelijkheid voor wandelaars en fietsers om de verkeersluwe zuidzijde te gebruiken. Dat zorgt voor een verkeersveiliger centrum met een hogere verkeersleefbaarheid.

De as Lier-Herenthout is een belangrijke route voor 'runshoppers'. Om een toegankelijke ervaring voor deze automobilisten te garanderen, zijn de kortparkeerplaatsen aan beide kanten van de rijrichting voorzien.

ZUIDZIJDE VAN DE MARKT

In het ontwerp wordt onder meer een verkeersluwe zone aan de zuidzijde van de Markt (rijbaan voor het gemeentehuis) voorzien. In deze zone gelden de verkeersregels van een woonerf.

Door het éénrichtingsverkeer hier om te draaien (richting Smidstraat, i.p.v. richting Itegembaan) willen we het oneigenlijk gebruik van wagens die een binnenweg willen nemen naar de Itegembaan verbieden. Deze zone blijft zo voorbehouden voor verkeer dat er daadwerkelijk moet zijn (bezoekers van gemeentehuis, notaris, frituur, apotheker, ...).

Voor die wagens worden er vlakbij een aantal kortparkeerplaatsen voorzien. Parkeren aan beide zijden van de rijbaan is niet langer mogelijk. Op die manier ontstaat er ruimte om twee prioriteiten die uit de burgerbevraging naar voren kwamen aan te pakken: verbetering van de verkeersleefbaarheid en aandacht voor de verkeersveiligheid.

Door het gemotoriseerd verkeer hier terug te dringen, wordt deze zone namelijk een voorkeurszone voor voetgangers en fietsers. Het openbaar domein wordt er dan gelijkwaardiger verdeeld.

OOSTZIJDE VAN DE MARKT / KERKOMGEVING

De verkeersluwe zone van de zuidas (zone voor het gemeentehuis) wordt doorgetrokken richting kerk, waar er aansluiting komt op de kerkomgeving.

Ook hier wordt gemotoriseerd verkeer teruggedrongen om de verkeersleefbaarheid te verbeteren en aandacht te besteden aan de verkeersveiligheid. De bepalingen van een woonerf zijn hier eveneens van toepassing.

WESTZIJDE VAN DE MARKT

Aan de westzijde van de Markt wordt er een knip gemaakt voor gemotoriseerd verkeer. Door het éénrichtingsverkeer op de rijbaan voor het gemeentehuis om te draaien, zullen wagens niet meer via deze weg naar de Itegembaan kunnen rijden. Bovendien is hier tussen bepaalde uren een laad- en loszone voorzien voor de handelaars op de Markt. Buiten deze uren zijn dit 4 extra parkeerplaatsen, bovenop de 4 plaatsen die hier reeds zijn.

Ook aan de westzijde van de Markt is er aandacht voor de verkeersleefbaarheid en gelden de regels van een woonerf.

Reacties(3)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Alex Meynen
Geplaatst door:Alex Meynen
4 jaar geleden
Dat de Westzijde van de markt tweerichtingsverkeer krijgt, dat is echt onbegrijpelijk, het zal zorgen voor nog meer chaos wat auto's betreft, naar mijn gevoel. Ik vrees dat de toekomst (maar hoop echt van niet) mij gelijk zal geven...
    Profiel van Alex Meynen
    Geplaatst door:Alex Meynen
    4 jaar geleden
    Ik denk en vrees dat het omdraaien van de rijrichting voor het gemeentehuis er zou voor kunnen zorgen dat auto's die nu rond het plein moeten om naar de Smidstraat te rijden deze nieuwe 'doorsteek' massaal zullen gebruiken... Waarom dit stuk niet gewoon verkeersvrij, lees ; autovrij maken met bv enkele uren toegang in de ochtend en avond om te leveren? Nu blijven de auto's de mogelijkheid krijgen om er te passeren... Het zou het Gemeentehuis ook 'letterlijk ' kunnen doen aansluiten op - en aan het plein en zou een totaal andere dynamiek creëren!
      Profiel van A. L.
      Geplaatst door:A. L.
      4 jaar geleden
      Ik zie dat brede suggestiestroken worden voorzien. Zoals in de Stationsstraat is prima. Dan kan je ver genoeg van de geparkeerde auto's fietsen. Ander punt (ter verbetering) is ter hoogte van de kerk. Daar moet je op een schuine verhoog rechts van de kerk fietsen. Nu moeten de fietsers echt in een hoek fietsen en dan ook nog een verhoogde schuine boord nemen: slipgevaar! Dit zou veel geleidelijker moeten kunnen, met zacht aanlopende verhoging, en zonder scherpe bocht. Kan dit niet aangepast worden tegelijk met de vernieuwing van de Markt? Fietsers fietsen graag effen en zonder schokken!

        Delen

        Geplaatst door

        Huidige status

        voorgesteld