Scenario 3 - Wortelpoel 2.0
Van "Wortelpoel & watervoorzieningen"
Ga naar het project

We herdenken de Wortelpoel naar een oppervlakte met fonteintjes. De fonteintjes zorgen voor een wateroppervlak, maar we spreken niet langer van een poel. De fonteintjes zijn verfrissend in de zomer en leuk voor spelende kinderen.
Als de ruimte voor andere zaken gebruikt moet worden, zoals evenementen of markten, kunnen de kraantjes uitgedraaid worden.
Het water en de plek verwijzen naar de historische functie, een infobord en een kunstwerkje kunnen dat karakter nog eens extra accentueren.
De persona's compatibel aan dit scenario, vind je hieronder terug. Klik op hun icoontje en ontdek meer over wie zij zijn en wat hun bijdrage is geweest aan dit scenario!
Reacties(4)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Dries Martens
Geplaatst door:Dries Martens
5 jaar geleden
De wortelpoel vormt samen met het plein zelf een landschappelijk relict van meer dan 1000 jaar oud. Bij een dergelijk historisch plein hoort een veedrinkpoel. In een groot aantal dorpen is het plein verhard en de poel gedempt. In Berlaar zijn deze elementen nog wel grotendeels aanwezig. Dat maakt het uniek en erg karaktervol. Door de poel te dempen en te vervangen door een moderne vijver gaat het historisch karakter en dus de ziel van het plein deels verloren. Dat zou zonde zijn.
Profiel van Pepijn Verheyen
Geplaatst door:Pepijn Verheyen
5 jaar geleden
Kan eventueel wel al mag het zo geen pispot worden natuurlijk. Een hele uitdaging lijkt het me. Als ontwerper die heel regelmatig waterpartijen uittekent en er advies over geeft lijkt het me geen eenvoudige oefening.
Hoe zuiver je het water, houd je het koel, garandeer je voldoende waterbeleving en bewaar je eventueel het historisch karakter of alleszins de beleving. De huidige wortelpoel brengt leven in de brouwerij. In Lier, op de markt, faalde men water modern te integreren. Daar hebben ze nu een doods plein dan slechts 1 op 10 weet te appreciëren.
Een beetje bang dus dat het eerder een attractie zal worden a la Plopsa, of het shoppingcenter (op die laatste plaats hebben ze er ook al lang spijt van)
Profiel van August Faes
Geplaatst door:August Faes
5 jaar geleden
Prima, geen put in de grond meer maar in hetzelfde niveau van de markt.
Profiel van Axel Verstrael
Geplaatst door:Axel Verstrael
5 jaar geleden
Misschien moeten we in Berlaar wel elk jaar een evenement houden ter ere van de poel? Met daarbij een ritueel. Al was het dat paarden gedoopt kunnen worden, ik zeg maar wat. Of dat één van de dorpsfeesten de naam "Wortelpoel" feesten krijgt en er evenementen met water wordt gehouden. Ergens midden in de zomer. Om op zo'n manier het bewustzijn van de aanwezigheid van deze plek groter te maken en door te geven overheen de generaties.
Delen
Geplaatst door
Huidige status
Scenario



