Scenario 3 - Winkels en een autovrije ruimte
Van "Winkels, horeca & terrassen"
Ga naar het project

Door één zijde van de Markt om te vormen tot een autovrije ruimte, is er aan die kant mogelijk meer plaats voor winkels, horeca en evenementen. Parkeergelegenheden worden vooral in de nabije omgeving van het Marktplein voorzien.
De persona's compatibel aan dit scenario, vind je hieronder terug. Klik op hun icoontje en ontdek meer over wie zij zijn en wat hun bijdrage is geweest aan dit scenario!
Reacties(16)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Marten Rosier
Geplaatst door:Marten Rosier
5 jaar geleden
Scenario 1 & 3 hebben veel gemeen. Enkel miniem verschil over locatie parkings. Wat mij betreft niet op de markt zelf!
Wat ik mis in alle voorstellen is, dat er nergens gesproken wordt om het doorgaande verkeer buiten het centrum om te leiden. Elke dag opnieuw wurmt zich een enorme hoeveelheid auto's door ons mooie centrum, dat enkel zo snel mogelijk wil passeren en geen binding met Berlaar heeft. Als we het centrum aantrekkelijker willen maken, leidt deze verkeersstroom dan om het centrum heen.
Verder wenst iedereen een centrum waar we plezierig kunnen winkelen en op aangename wijze van een terras kunnen genieten. Bovendien dient elk scenario erin te voorzien dat iedere wandelaar en fietser op een veilige manier zich in het centrum kan bewegen.
Hopelijk krijgen we ook nog inspraak over uiteindelijke meer concrete voorstellen.
Profiel van Patrick Celis
Geplaatst door:Patrick Celis
5 jaar geleden
Verkeer minimaliseren en parkings kan men buiten centrum voorzien.Met laadpalen voor electrisch rijden dat toch in de lift zit.
Geplaatst door:onbekende auteur
5 jaar geleden
Ik snap de reden van autovrij niet in het centrum van een gemeente, zeker als er al bijna geen openbaar vervoer is. En snap al helemaal niet waarom er hier voor gestemd wordt als ik zie dat bijna alle plekken bezet zijn als ik van men werk door Berlaar rij en bvb naar de post moet. Als er nu al geen plek is en die wordt nog minder ben ik benieuwd hoeveel mensen er nog een auto gaan hebben in het dorp? Want vele wonen in het dorp en zijn blij te kunnen parkeren.
Profiel van Eric STUY
Geplaatst door:Eric STUY
5 jaar geleden
Het centrum van Berlaar ligt op een zeer drukke verkeersas. Diegenen die dromen van een verkeersvrije markt bedriegen zichzelf. Het verkeer op de spitsuren zal intensief blijven en het "hinderen" van het autoverkeer zal zonder twijfel files tot gevolg hebben. Vanuit milieustandpunt is dit zeker te vermijden. De simpelste en goedkoopste manier om de doorstroming van het verkeer te verzekeren is het huidige dorpsplein behouden en gebruiken als 'rond punt', wat kan verwezenlijkt worden op korte termijn met een minimum aan investering. Aan de parkeergelegenheid mag zeker niet geraakt worden. De middenstand zal u dankbaar zijn.
Profiel van Reindert Sleven
Geplaatst door:Reindert Sleven
5 jaar geleden
Een langgerekt enigzins smalle rotonde maken langs de kant van de dorpstraat met aansluitpunten Itegem, herenthout, kessel, lier en heikant (zie rottonde antwerpsesteenweg, eeuwfeestlaan te lier - 51.13865801932069, 4.557567171077506).
Ruimte voor groen, horeca, evementen en breed fietspad langs gemeentehuis (smidstraat), zo kan het goede fietspad in de smidstraat doorgetrokken worden tot aan de kerk.
Parking zou ik van het plein weghouden, het is er al druk genoeg. Ik zou onderhandelen met Delhaize over deel van parking dat tegen het dorpsplein ligt (momenteel wordt die ook amper gebruikt).
Delhaize zou zijn nieuw vestiging zetten achter oude locatie postgebouw, maar dit project loopt de nodige vertragingen op.
Profiel van Marcel Douwen
Geplaatst door:Marcel Douwen
5 jaar geleden
Als je de kant van het gemeentehuis autovrij maakt, leg je nog meer druk op de andere kant(en). Een extra afslag vanuit de Legrellesltraat, richting Dorpsstraat zou al veel oplossen.
Profiel van Stefaan Verlinden
Geplaatst door:Stefaan Verlinden
5 jaar geleden
Persoonlijk zou ik de overkant van het gemeentehuis verkeersvrij maken, dat is trouwens de kant waar gans de dag zon schijnt, ideaal om te wandelen, winkelen en een terrasje te doen. Het doorgaand verkeer zou ik dan langs het gemeentehuis sturen.
Profiel van Hugo Verret
Geplaatst door:Hugo Verret
5 jaar geleden
Langs de kant van het gemeentehuis een verkeersluwe zone creeëren, met een beperking van het aantal parkeerplaatsen, een breed fietspad, en slechts een enige rijstrook voor wagens, naast mogelijkheid om fietsen te stallen. Parkeerplaatsen voor auto's zo veel als mogelijk in de onmiddellijke omgeving te voorzien, buiten de dorpskom. Fietsverkeer veilig omleiden vanuit de Dorpstraat via het gemeentehuis, wat een veiligere situatie schept aan de drukke kant van de Markt, en het aantal parkeerplaatsen aan die kant waarborgt.
Profiel van Marc Verheyden
Geplaatst door:Marc Verheyden
5 jaar geleden
volgens mij kan je beter van het marktplein een soort rotonde maken, zo kan je langs de overkant van het gemeentehuis meer plaatts creeren voor de zwakkere weggebruikers en heb je aan die kant ook voldoende plaats om terassen te plaatsen voor de hotreca zaken welke daar geklegen zijn
Profiel van Wim Verwerft
Geplaatst door:Wim Verwerft
5 jaar geleden
@Marc Verheyden
+1 voor een grote rotonde
Profiel van Chris De Cat
Geplaatst door:Chris De Cat
5 jaar geleden
Er is nu eenmaal geen 'ring' rond Berlaar-centrum om het doorgaand af te leiden. Het idee is prima, maar is het praktisch realiseerbaar? Ik vind parking uit de kern visueel aantrekkelijker,vooral het driehoekige stuk parking richting kerk ontsiert het dorpsgezicht. Daar zou ik groen inplanten . Het parkingprobleem kan wellicht opgelost worden in samenspraak met de eigenaars van Delhaize, vlak bij. Ook is er nog een nutteloos stuk grond wat verder op de Itegembaan.
Profiel van Nele Alaers
Geplaatst door:Nele Alaers
5 jaar geleden
@Chris De Cat
Hallo Chris, op het "nutteloze stuk grond" komt weldra de nieuwe Delhaize. 🙂
Profiel van Chris De Cat
Geplaatst door:Chris De Cat
5 jaar geleden
@Nele Alaers
Hey Nele,
Ik bedoel niet het stuk waar de post vroeger stond, maar de grond verderop.
Profiel van Koen Luyten
Geplaatst door:Koen Luyten
5 jaar geleden
Mooi bedacht, zal langs de kant van het gemeentehuis bedoeld zijn ? .....maar er zijn geen panden meer beschikbaar voor winkels en/of horeca. Nog meer opstoppingen en gevaarlijkere situatie dan nu. Het stuk naast de parking werd voor verkeersveiligheid enkelrichting gemaakt...er gebeurde teveel ongevallen.
Delen
Geplaatst door
Huidige status
Scenario



