Scenario 2 - Groene eilandjes
Van "Groeninvulling"
Ga naar het project

Geen volledig groene driehoek, maar wel open ruimte op het binnenplein (tussen de bomen). Daar worden dan groene eilandjes in een zee van verharding gecreëerd.
We voorzien voldoende bomen die in de zomer voor verkoeling en verfrissing zorgen. Deze groene eilandjes bevatten lage bomen om visueel een duidelijk onderscheid te maken met de reeds bestaande bomen.
De persona's compatibel aan dit scenario, vind je hieronder terug. Klik op hun icoontje en ontdek meer over wie zij zijn en wat hun bijdrage is geweest aan dit scenario!
Reacties(2)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Erwin Vermuyten
Geplaatst door:Erwin Vermuyten
5 jaar geleden
Beste,
Als boomverzorger zie ik vaak dat de bomen niet de wortelbare ruimte krijgen die ze nodig hebben, er worden dan veel kleine bomen aangeplant die eigenlijk een wortelbare levensduur hebben van een kleine twintig jaar. ik hoop dat jullie inzien dat het beter is van wat minder bomen te zetten , maar deze bomen een wortelbare ruimte te geven waar er ook nog groene ruimte onder kan. Dit werkt met een stappenplan. Als je afkoeling wilt krijgen met hete zomers, lukt dit niet met twintig kleine bomen in een slechte conditie. Aan te raden valt dat er een grote groeiplaatsruimte komt, waar er niet meer gegraven mag worden, ifv wortelbeschadiging, en dat er maar enkele bomen worden aangeplant die wel een voorziene toekomst krijgen van 200 jaar. laten we niet op vijf of 10 jaar vooruit denken, maar denk 200 jaar vooruit met de aanplant van nieuwe bomen, dit is geen wegwerpmateriaal!
Dit is mogelijk met platanen, lindes of andere.
Zorg dat de ondergrond goed zit en binnen twintig jaar zullen we fijn verkoeld zitten. Als je de huidige bomen wilt behouden, of een deel ervan, zal er beter moeten worden uitgekeken dan hier in de Pastorijstraat. alle bomen hebben zware wortelschade opgelopen tijdens de werken. Dus als je een deel of alle lindes wilt behouden, zie dan dat dit mee bij de architecten op tafel komt ifv boombescherming. ik snap dat dit moeilijk is bij werken maar het is mogelijk. het vergt enkel extra planning en logische redenatie.
Hoe fijn is het dat ze binnen 200 jaar zullen denken, hier in Berlaar, daar hadden ze vroeger wel een visie op de bomen.
veel succes
mvg
Erwin Vermuyten
Profiel van Pepijn Verheyen
Geplaatst door:Pepijn Verheyen
5 jaar geleden
Een zee van verharding betekent heel concreet een opgewarmde markt waar vuil en fijnstof onze adem verstokt. Laat ons behouden wat waardevol is en laat ons de weg van de toekomst bewandelen. De wetenschap is duidelijk; groen maakt gezond, biedt rust, zet aan tot kopen, doet de huizenprijzen stijgen, helpt ons bij de klimaatproblematiek...
In een zee van verharding zal een groen eilandje een verdord eilandje worden, vol vuil, een vies hoekje waaronder wanneer er laagblijvende bomen staan net zoals bij een street canyon vervuilde lucht en warmte blijft hangen. Dit is vanuit menselijk standpunt geen goed idee en qua ontwerp slechter dan een blunder die een eerstejaarsstudent zou maken.
De rand van een groepje bomen in verharding is echt geen aangename, maar een hele ongezonde plaats! Geen meerwaarde!
Delen
Geplaatst door
Huidige status
Scenario



