Ga naar de hoofdinhoud

Scenario 1 - Historische dries

Van "Groeninvulling"

Ga naar het project

Het driehoekig karakter van het dorpsplein moet hersteld worden. Dat kan door de bomenrij door te trekken richting de kerk.

In de driehoek, omringd door bomen, moet er vooral open ruimte zijn. Bijna volledig bekleed met gras. Dat maakt het makkelijk om er te zitten, te picknicken en te spelen.

Struiken, bloembakken en/of andere gewassen zijn op deze driehoek niet nodig, maar kunnen wel verwerkt worden in de omgeving rond het plein.

De persona's compatibel aan dit scenario, vind je hieronder terug. Klik op hun icoontje en ontdek meer over wie zij zijn en wat hun bijdrage is geweest aan dit scenario!

Reacties(11)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Lies Vets
Geplaatst door:Lies Vets
5 jaar geleden
Zeker het groen doortrekken richting kerk! Nu is dat stuk echt een kale en lelijke vlakte.
    Profiel van Eric STUY
    Geplaatst door:Eric STUY
    5 jaar geleden
    ""Het driehoekig karakter van het dorpsplein moet hersteld worden. Dat kan door de bomenrij door te trekken richting de kerk."" De Markt is driehoekig en het karakter dient dus niet 'hersteld' te worden. De bomenrij doortrekken is niet haalbaar. Indien je de 'kleine' parking inricht met een voetpad rondom blijft er misschien nog plaats voor één boompje in het midden. ""In de driehoek, omringd door bomen, moet er vooral open ruimte zijn. Bijna volledig bekleed met gras. Dat maakt het makkelijk om er te zitten, te picknicken en te spelen."" Een klein dorpsplein zoals te Berlaar dient niet om te 'spelen'. Dit brengt kinderen in gevaar wanneer ze b.v. beginnen te voetballen en in hun jeugdige uitbundigheid daarbij de rijbaan op lopen.
    • 3 likes
    Profiel van Dirk Benoy
    Geplaatst door:Dirk Benoy
    5 jaar geleden
    @Eric STUY Waar 5 doorgaande verkeerswegen samenkomen moet je inderdaad niet gaan spelen. Bij gebrek aan een tunnel of een ring is de hoofdfunctie doorgaand verkeer zo veilig mogelijk terug uit het centrum wegkrijgen. Daarbij moeten de bewoners en de lokale winkeliers en hun klanten "comfortabel" zijn. Dit betekent heel brede deftige (voor mensen die minder goed te been zijn) en afgeschermde (planten, ...) stoepen (met mogelijkheid tot terrassen) en veilige fietspaden. Het (lege) plein zelf kan kleiner gemaakt worden en dienen als een reuze rotonde waaromheen het verkeer stapvoets moet rijden. Met een waterdoorlatende verharding en rondom ook planten kan men daar parkeren (en dus niet meer langs de straatkant) en markten organiseren. Kleine parking vervangen door een klein groen gezellig hoekje. M.a.w. mensen, gezelligheid en veiligheid aan de kant van de huizen en verkeer en parkeren in het midden. Spelen, sporten en evenementen kunnen elders waar er minder verkeer is. Als het centrale plein te klein zou worden, dan zou er een ondergrondse parkeergarage moeten komen of een parking aan de zijkant (bijv. overleg met AD Delhaize).
      Profiel van Marcel Douwen
      Geplaatst door:Marcel Douwen
      5 jaar geleden
      Het historisch karakter van den dries moet hersteld worden... dan zeker met de authentieke (of bijna authentieke) pomp. Dat was een eyecatcher in het midden van het dorp !
      • 4 likes
      Zo veel mogelijk gras is een mooi principe, maar wel graag paden om er met een rolstoel of rollator ook te geraken. Verder genoeg banken.
        Profiel van Ann Rombauts
        Geplaatst door:Ann Rombauts
        5 jaar geleden
        Ik vind het daar heel druk rond het dorpsplein. Het is daar zeker geen plek om rustig te genieten van het groen of van de omgeving. Dus voor mij mag er meer groen zijn. Er is sowieso voldoende parkeerplek in Berlaar. Je moet dan gewoon een klein stukje verder stappen. Ook de toegang naar het dorpsplein mag van mij aangepakt worden. Vooraan de Daalstraat zijn een aantal parkeerplaatsen voor een half uur die niet om aan te zien zijn. Er zijn daar grote gaten in het wegdek door het veelvuldige gebruik. Daar kan ook een mooi rustig groen stukje van worden gemaakt en dit maakt de toegang naar het Dorpsplein al een heel stuk aantrekkelijker + het is veel veiliger voor fietsers en wandelaars.
        • 2 likes
        Profiel van Anja Joris
        Geplaatst door:Anja Joris
        5 jaar geleden
        @Ann Rombauts sorry, maar ze zouden beter andere dingen doen dan een groene zone te maken in de Daalstraat. Een voetgangerspad bv. En al eens gedacht waar je je auto gaat zetten zondags als je je pistolees gaat halen. Bewoner vd daalstraat
        • 1 like
        Profiel van Dries Martens
        Geplaatst door:Dries Martens
        5 jaar geleden
        Maximaliseren van onverharde oppervlakten is zowel vanuit historisch karakter, leefbaarheid en klimaat de na te streven doelstelling. Lokaal kan misschien ingezet worden op natuurontwikkeling: bv. ontwikkeling van oevervegetaties aan de wortelpoel door minder steile hellingen en aangepast oeverbeheer; minder frequent maaien en zo inzetten op bijen, vlinders en insecten aan de te vergroenen kleinere driehoek tussen Itegembaan en kerk; ...
        • 1 like
        Profiel van Bart Meylemans
        Geplaatst door:Bart Meylemans
        5 jaar geleden
        Driehoek aan café de Poemp groener maken en wortelpoel behouden
        • 4 likes
        Profiel van Pepijn Verheyen
        Geplaatst door:Pepijn Verheyen
        5 jaar geleden
        Mij lijkt het opwaarderen van de ruimte rond het huidige groene plein, dat zeker nog groener en aangenamer kan zijn dan vandaag, niet enkel iets dat kan, het is een must. Laat ons beseffen welke voordelen groen (zoals het grasplein en de bomen) biedt voor ons klimaat en onze gezondheid. Dit in combinatie met het blauw (de wortelpoel) is kostelijk, haast onbetaalbaar belangrijk. De wetenschappelijke bewijzen rond de voordelen voor onze gezondheid, de meerwaarde voor de verkoop (stemming) en dus voor de zelfstandigen, de rust en het capteren van fijnstof voor bewoners en bezoekers, het af doen nemen van het hitte-eiland-effect (dat vandaag al het geval is door het grasplein) zijn slechts enkele punten die aantonen hoe belangrijk verdere vergroening wel kan zijn. Het historisch karakter van ons dorpsplein is vandaag reeds uniek, laat ons dat koesteren, laat ons bewaren wat zo goed is. Dat zonder te vergeten dat het beter kan op plaatsen waar we vandaag zijn afgegleden van onze oorspronkelijke historische Berlaarse identiteit, van wat ons onderscheidt van andere gemeenten en beter is bij ons dan op andere plaatsen.
        • 10 likes
        @Pepijn Verheyen helemaal eens
        • 1 like

        Delen

        Geplaatst door

        Huidige status

        Scenario